Hutiostokset kuriin – Kestävän tyylin kokeilukuukausi toi stylistit kauppakeskuksiin

This post is also available in: English Svenska

Valtava vaatetarjonta, mutta vaihteleva laatu vaativat kuluttajalta pukeutumistietoisuutta. Haluamme auttaa ihmisiä tekemään parempia ja kestävämpiä valintoja vaatekaappiin. Kehitimme siis Kestävän tyylin kokeilukuukauden, joka tuo vaatestylistimme lähelle asiakasta kauppakeskuksiin opastamaan tietoisempiin valintoihin ja kestävämpään kulutukseen. Kokeilu on yksi Kokeilun paikan kiertotaloushakuun vuonna 2017 osallistuneita kokeiluja.

Alkukartoituksella liikkeelle

Lähdimme kokeilun kanssa liikkeelle teettämällä alkukartoituksen I love me -messujen yhteydessä lokakuussa 2017. Kyselyllä kartoitettiin kuluttajien kokemia erilaisia pukeutumisongelmia, stylistin palvelujen haluttavuutta kauppakeskusympäristössä sekä sopivaa hintatasoa stylistipalveluille. Kestävän tyylin kokeilukuukauden tarkoituksena oli testata Suomessa mallia, jossa stylistin palvelut ovat helposti kuluttajien saatavilla. Tyylitoimiston messuosastolla kyselyyn vastasi 253 kävijää ja saatujen vastausten avulla saimme hyvän käsityksen ihmisten yleisimmistä pukeutumisongelmista, joiden perusteella muotoilimme palveluvalikoimaa kokeiluun.

Jalkautuminen kauppakeskuksiin

Messujen jälkeen olimme yhteydessä Kampin, Sellon ja Jumbon kauppakeskuksissa sijaitseviin vaateliikkeisiin ja selvitimme kiinnostusta yhteistyöhön. Mukaan lähti huikeat 38 liikettä, jotka tarjosivat vaate- ja asustelainoja konsultaatioihin! Kauppakeskuksissa palvelun tarjoaminen vaati näkyvyyttä ja jo ennen kiertuetta markkinoimme tapahtumaan äänimainosten, valomainosten, julisteiden sekä somen avulla. Tyylitoimiston perustaja Sari antoi tässä yhteydessä kasvot kaikille vaatekriiseistä kärsiville.

Apua kestävämpiin valintoihin

Itse kokeiluvaiheessa kiersimme Sellon, Kampin ja Jumbon kauppakeskukset stylistiemme kanssa. Stylistimme olivat kauppakeskuksen asiakkaiden käytössä ja opastivat oman vartalotyypin, sopivien värien sekä laadukkaiden valintojen tekemiseen käyttäen esimerkkeinä kauppakeskuksen vaateliikkeistä poimittuja vaatekappaleita.

Tyylitoimiston näkemyksen mukaan kestävä pukeutuminen kulminoituu tietoisiin, harkittuihin ja tarpeellisiin vaateostoksiin. Tällöin turhat hutiostokset jäävät pois.

Vaikka olimme mainostaneet palveluiden olevan ilmaisia kokeilun ajan, ihmiset eivät olleet uskoa sitä. Kaikissa paikoissa vapaat ajat menivät kuin kuumille kiville ja lopuille jouduimme myymään eioota. Kokeilun aikana toteutimme kauppakeskuksissa yli 70 pikakonsultaatiota!

100% kannatus kokeilulle

Kokeilun loppuessa arvioimme stylistipalveluita käyttäneiltä asiakkailta kerättyjä palautteita ja kokeilun oppeja. Asiakkaat olivat erittäin kiinnostuneita palvelusta ja saimme iloksemme välittää yhteistyötahoille tämän tiedon. Vastaajista 100% oli sitä mieltä, että kauppakeskuksista pitäisi löytyä stylistipalveluita ajanvarauksella. Tyylitoimiston tiimille kokeilu oli paitsi erinomainen liiketoiminnan muotoilun kannalta, myös osoitti tiimin kyvyn ratkoa käytännön haasteita tiiviissä aikataulussa: tavaroiden kuljettaminen oli toisinaan haastavaa ja nykyisin osaisimme liikkua kauppakeskusten lastausalueilla.

Kokeilu osoitti, että stylistin ammattitaito hyödyttää asiakasta kestävämmän tyylin rakentamisessa. Kokeilun tarjoamat kestävät tyylipalvelut tukevat pukeutumistietoisuutta laadun, istuvuuden, yhdisteltävyyden ja käyttötarkoituksen näkökulmasta. Yli puolet kauppakeskuskokeilun yhteydessä tyylipalveluista kokeilleista kertoi saaneensa lisätietoa vaatteiden yhdisteltävyydestä ja istuvuudesta ja näihin aiottiin kiinnittää huomiota myös tulevissa ostopäätöksissä. Myös laadukkuuteen ja todelliseen käyttötarpeeseen aiottiin kiinnittää tulevaisuudessa huomiota. Vastauksia analysoitaessa selvisi, että tietoa ekologisiin ja eettisiin valintoihin kaivataan kuitenkin lisää.

Kirjoittaja on Sari Ullgren-Lajunen, muodista, tyylistä, tulevaisuudesta ja palasaippuoista innostunut kehittäjä.

*Article photo by Artem Bali from Pexels